Czasami warto sięgnąć po nieco teorii, aby lepiej poruszać się w danej tematyce. Poniżej prezentujemy wyjaśnienie podstawowych pojęć oraz definicje terminów związanych z branżą SEO i SEM. Zapraszamy do lektury!
1. Co to jest SEO?
SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania ukierunkowane na zagwarantowanie jak najwyższej pozycji strony internetowej w rankingu wyników danej wyszukiwarki
2. Jakie korzyści daje SEO?
SEO to kluczowa usługa w biznesie internetowym. Poprzez wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarek internetowych można zapewnić sobie ogromną rzeszę potencjalnych klientów, jest to również najskuteczniejszy sposób na promocję witryny internetowej i sposób na zaistnienie marki w świadomości milionów Internautów na całym świecie.
3. Co to jest SERP?
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona pokazujące wyniki wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarce danego hasła – Google selekcjonuje je na podstawie złożonego algorytmu, który decyduje o kolejności wyświetlania wszystkich stron internetowych związanych z wpisanym hasłem
4. Na czym polega White SEO?
White SEO oznacza strategię pozycjonowania strony internetowej opartej o oficjalne zalecenia firmy Google. Jest to zespół działań, mieszczących się w dopuszczalnych ramach sugerowanych przez administratorów najpopularniejszej wyszukiwarki. W praktyce wiąże się to z dłuższym procesem osiągania wyższych wyników, jednak zabezpiecza stronę przed ewentualnymi karami za stosownie metod, które przynoszą szybszy efekt, ale są zabronione przez Google
5. Co to jest ban?
Ban to kara przewidziana za stosowanie metod wpisujących się w Black SEO czyli próby szybszego wywindowania strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Z perspektywy administratorów wyszukiwarek powoduje to przekłamanie jakości wyników generowanych dla Internautów, przykładem negowanej techniki jest korzystanie z Systemów Wymiany Linków. Ukaranie Banem oznacza wyrzucenie strony z wyszukiwarki (przestaje być wyświetlana na kluczowe hasła). Usunięcie z SERP może być trwałe lub tymczasowe (np. na kilka miesięcy)
6. Co to jest optymalizacja?
Optymalizacja stron pod kątem SEO to określenie na przygotowanie strony internetowej tak, aby była ona możliwie najbardziej czytelna i atrakcyjna z perspektywy wyszukiwarek. Możliwe jest bowiem uzyskanie wysokiej pozycji witryny bez dodatkowych działań, o będzie ona zbudowana zgodnie z wytycznymi SEO. Elementy, które obejmuje się procesem optymalizacji to m.in. treść strony, zagęszczenie słów kluczowych, META tagi, opracowanie kodu wg standardów W3C i wiele innych. Rzetelna optymalizacja może się również przyczynić do szybszego otwierania się witryny oraz zredukowania obciążenia serwera, na którym znajduje się strona www
7. Co to jest SEM?
SEM (ang. Search Engine Marketing) to szereg działań, mających na celu podniesienie efektywności kampanii marketingowej w wyszukiwarkach internetowych.
8. Linki sponsorowane – co to jest?
Linki sponsorowane to obecnie najpopularniejsza metoda zdobycia w krótkim okresie czasu licznych odwiedzin strony przez gości pasujących do wskazanej grupy docelowej. Linki sponsorowane w praktyce oznacza płatną kampanię w postaci reklam wyeksponowanych na kolorowym obszarze sąsiadującym z naturalnymi wynikami wyświetlanymi przez wyszukiwarkę. Zamiennie stosuje się tu również nazwy takie jak: kampanie Google Adwords, reklamy Adwords, kampanie PPC.
9. Jakie korzyści przynosi SEM?
Zainwestowanie w SEM pozwala na dotarcie w krótkim czasie do grupy docelowej w sposób, który pozwala swobodnie kontrolować wydatki oraz kierunek, w którym podąża rozpoczęta kampania. Strona klienta zyskuje więc ogromną popularność, nie narzucając się przy tym Internautom (linki sponsorowane to neutralna forma reklamy, która nie ,,atakuje” odbiorców), wzrost liczby odwiedzin witryny zadowala nie tylko pod względem ilości, ale również jakości wejść – dzięki SEM trafiamy do osób bezpośrednio zainteresowanych danym tematem lub ofertą.
10. Czy do SEM warto wynajmować agencję?
Umiejętne przygotowanie i prowadzenie linków sponsorowanych pozwala wykorzystać budżet na kampanię w optymalny sposób. Osoby bez doświadczenia w zarządzaniu kampanią Adwords przeważnie marnują środki na hasła nieprzekładające się na zapytania od klientów. Często też pojawia się problem z wyborem optymalnych stawek za kliknięcia w konkretne hasła, dlatego wsparcie profesjonalnej agencji gwarantuje osiągnięcie oczekiwanych celów bez ryzyka poniesienia niepotrzebnych wydatków.
11. Ile należy wydać na kampanię?
Budżet na kampanię jest indywidualną kwestią, którą najlepiej dostosować do obecnych warunków. Jeśli zależy Ci na promocji w konkretnym okresie (np. prowadzisz biznes sezonowy), warto wydać większą sumę w krótkim czasie, w innym wypadku kampania może być bardziej zbalansowana. Wiele zależy też od umiejętnego doboru słów kluczowych – w przypadku skromniejszych zasobów warto skupić się na mniejszej ilości haseł, ale za to takich, które gwarantują satysfakcjonujący profit. Nie sztuką jest więc wydać dużo pieniędzy na nieracjonalnie zarządzaną kampanię – każda kwota może być w tej usłudze spożytkowana z korzyścią dla Klienta.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do przeczyatnia drugiej części: Najważniejsze pojęcia / definicje SEO i SEM CZ. 2